17.04.2025
W świecie pełnym dynamicznych zmian coraz częściej zastanawiamy się, jakie kompetencje zapewnią nam stabilność, satysfakcję oraz realny wpływ na otaczającą rzeczywistość. Podczas debaty oksfordzkiej zorganizowanej przez Uczelnie Fahrenheita uczestnicy wspólnie poszukiwali odpowiedzi na pytanie, czym są kompetencje przyszłości i czego warto się dziś uczyć, by skutecznie odpowiadać na najważniejsze wyzwania współczesnego świata. Podczas debaty Gdański Uniwersytet Medyczny reprezentowali: Dagmara Kroll, doktorantka GUMed, Radosław Tokarz, student GUMed. Wśród członków jury zasiadła prof. dr hab. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, prorektor ds. studenckich GUMed.
Postępująca automatyzacja, rozwój sztucznej inteligencji i zmieniające się potrzeby rynku pracy sprawiają, że pytanie o to, czego warto się dziś uczyć, aby jutro nie tylko rozwijać się zawodowo, ale i być spełnionym, nabiera szczególnego znaczenia. Czy za 10 lat kluczowa okaże się wiedza techniczna? A może umiejętności współpracy, adaptacji i krytycznego myślenia będą miały większą wartość? To pytania, wokół których koncentrowała się debata oksfordzka, która odbyła się 15 kwietnia na Politechnice Gdańskiej.
Gości powitała prorektorka ds. studenckich PG, dr Barbara Wikieł, prof. uczelni, podkreślając znaczenie wymiany poglądów między środowiskami trzech uczelni. Punktem wyjścia do dyskusji była teza, że „Rozwiązanie globalnych problemów zależy od wiedzy technicznej, a nie kompetencji miękkich”. To stwierdzenie stało się impulsem do wymiany poglądów na temat roli różnych umiejętności we współczesnym świecie.
W debacie wzięły udział osoby reprezentujące różne etapy edukacji – od uczniów szkół ponadpodstawowych, przez studentów i doktorantów, aż po przedstawicieli kadry naukowej. Międzypokoleniowy skład pozwolił spojrzeć na temat z różnych perspektyw.
Przewagą 317 do 285 punktów zwyciężył zespół propozycji – ogłosiła dr hab. Urszula Patocka-Sigłowy, prof. UG, prorektor ds. studenckich UG. Przewrotnie, mimo że zwycięski zespół bronił tezy, że to wiedza techniczna, a nie kompetencje miękkie prowadzą do rozwiązania globalnych problemów, to przekonał do siebie jury właśnie dzięki swoim umiejętnościom miękkim.
Debata oksfordzka została zorganizowana przez Uczelnie Fahrenheita we współpracy z Aramco Europe. Celem inicjatywy było promowanie kultury dyskusji i rozwijanie kompetencji argumentacyjnych na różnych etapach edukacji. Wydarzenie udowodniło, że merytoryczna rozmowa może łączyć pokolenia, różne środowiska naukowe oraz inspirować do krytycznego myślenia.