14.02.2023
Pierwsza, licząca 197 osób, grupa studentów VI r. kierunku lekarskiego od 30 stycznia do 12 lutego 2023 r. przystępowała do wprowadzonego po raz pierwszy w naszej Uczelni w roku akademickim 2022/2023 obiektywnego, ustrukturyzowanego egzaminu klinicznego (Objective Structured Clinical Examination – OSCE). Spełnia on wymagania przewidywane przez nowy standard kształcenia na kierunku lekarskim, będący obecnie przedmiotem konsultacji społecznych.
Egzamin ten prowadzony jest w warunkach symulowanych – z udziałem pacjentów standaryzowanych i z wykorzystaniem symulatorów medycznych. Stanowi on obiektywne narzędzie oceny nabytych umiejętności stosowane w wielu uczelniach europejskich. Inicjatywa wdrożenia tego rozwiązania, podjęta przez prodziekan Wydziału Lekarskiego GUMed dr hab. Marię Bieniaszewską przy wsparciu władz Uczelni w zastosowanej skali, ma charakter nowatorski również w skali kraju. Swoim zakresem obejmuje on umiejętności dotyczące nauk klinicznych niezabiegowych, zastępując egzamin praktyczny z zakresu chorób wewnętrznych. Układ egzaminu został zatwierdzony przez komitet organizacyjny w oparciu przygotowane zadania z zakresu radiologii, kardiologii, pneumonologii i hematologii opracowane przez kadrę dydaktyczną Uczelni. Dalsze prace będą zmierzać do włączenia umiejętności zabiegowych.
W trakcie ponaddwugodzinnego egzaminu studenci mierzyli się ze zbieraniem wywiadu ze standaryzowanym pacjentem, rozwiązywaniem problemów klinicznych, interpretacją wyników badań, oceną radiogramów, samodzielnym wykonaniem badania elektrokardiograficznego i opisem przedstawionych do oceny elektrokardiogramów. Całość sprawdzianu obejmowała 10 zadań klinicznych, które studenci musieli rozwiązać w ściśle określonym czasie. Jego szczególnym aspektem był wywiad z pacjentem. Przeszkoleni do tej roli aktorzy mogli również ocenić umiejętność komunikacyjne przyszłych lekarzy. Przebieg egzaminu był monitorowany przez zespół oceniający, który na bieżąco śledził postępy studentów, a także przez przedstawicieli władz Uczelni na czele z rektorem prof. Marcinem Gruchałą. W ocenie poszczególnych zadań stosowano listy ze zdefiniowanymi wcześniej parametrami kontrolnymi.
Szczegółowe wyniki pierwszej tury sprawdzianu dostarczają wiele wniosków i zostaną zaprezentowane w postaci odrębnych analiz. Zadaniom egzaminu podołało 95,5% studentów kierunku lekarskiego oraz 90,6% studentów kierunku lekarskiego – English Division. Choć ocen powyżej dobrej było niewiele, można uznać, że studenci sprostali postawionym wymaganiom.
fot. Centrum Symulacji Medycznej GUMed