10.06.2022
Niemal 100 osób wzięło udział w Dniu Otwartym, który 9 czerwca br. zorganizowało Studenckie Koło Naukowe przy Katedrze i Zakładzie Histologii GUMed pod kierownictwem dr Grażyny Kotlarz. Podczas wydarzenia uczniowie gdańskich szkół wraz z opiekunami mieli okazję przekonać się, jak wygląda studiowanie.
W ramach Dnia Otwartego młodzież zwiedziła także Bibliotekę Główną i uniwersyteckie Muzeum. Dodatkowo pracownicy Działu Rekrutacji omówili proces rekrutacji na studia na wszystkie kierunki studiów, uwzględniając informacje dla laureatów i finalistów olimpiad, a Zakład Toksykologii Środowiska przygotował pokazy z zakresu badań ekotoksykologicznych na przykładzie rozwielitek (Daphnia magna) i artemii (Artemia fransiscana).
Wizytę w murach Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego uczniowie Gdańskiego Liceum Autonomicznego, gdańskiego III LO i gdyńskiego VI LO rozpoczęli od Katedry i Zakładu Histologii, gdzie członkowie SKN Histologii pod opieką dr Grażyny Kotlarz zorganizowali prezentację preparatów histologicznych oglądanych pod mikroskopem świetlnym.
– Warsztaty poprzedzono wprowadzeniem o nauczaniu przedmiotu „Histologia z cytofizjologią” z wykorzystaniem cyfrowej histologii w czasie rzeczywistym. Na koniec spotkania uczestnicy mieli możliwość sprawdzenia swojej wiedzy, rozwiązując quiz z zakresu histologii – tłumaczyła dr Grażyna Kotlarz.
Zajęcia w Zakładzie Toksykologii Środowiska GUMed poprowadził dr Maciej Tankiewicz.
– Uczniowie mogli łowić organizmy wskaźnikowe, uruchamiać test oceny toksyczności ostrej i oceniać efekty pod mikroskopem. Zobaczyli, jak zbudowane są dafnie i jak wygląda ich cykl życia – wyjaśniał dr Tankiewicz. – Przybliżyliśmy im również, jak się ocenia wpływ zmian klimatu (w tym kwaśnych deszczy) na wzrost rzeżuchy.
W tracie warsztatów licealiści mogli samodzielnie sprawdzić poziom wysycenia swoich organizmów witaminą C oraz czystość dłoni. Dodatkowo poznali mikrobiologiczne zanieczyszczenia produktów spożywczych, zobaczyli, co tak naprawdę kryje się pod kolorowymi opakowaniami do żywności oraz dlaczego w świeżej i przetworzonej żywności używane są konserwanty.
fot. Paweł Sudara/GUMed