14.06.2016
Już po raz czwarty prof. Dariusz Kozłowski z Kliniki Kardiologii i Elektroterapii Serca, w porozumieniu z dyrektorem szkoły mgr. Michałem Kaniewskim oraz instruktorem ratownictwa medycznego mgr. Andrzejem Rutem, zorganizowali i przeprowadzili 21 maja br. szkolenie z zakresu pierwszej pomocy dla uczniów Niepublicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjalnej im. Wandy Błeńskiej w Gdańsku-Kowalach. W szkoleniu, które odbyło się pod auspicjami pełnomocnika wojewody ds. opracowania programu kształcenia i leczenia pierwszej pomocy chorym z powodu nagłego zatrzymania krążenia – prof. Grzegorza Raczaka, udział wzięli studenci z II i III roku ratownictwa medycznego Wydziału Nauk o Zdrowiu Akademii Pomorskiej w Słupsku. Spotkanie to zapoczątkowało w województwie pomorskim cykl warsztatów edukacyjnych dotyczący udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia. Dlatego też na początku przedstawiono wyniki badań oceniających skuteczność reanimacji w naszym województwie i główne założenia programu szkoleniowego.
Szkoleniem w Kowalach objęte zostały wszystkie klasy podstawowe, jak i gimnazjalne oraz personel grona pedagogicznego. Każdy rocznik odbył osobne warsztaty, pozwalające na dopasowanie poziomu kursu i metod szkoleniowych do wieku i potrzeb uczestników. Szkolenie obejmowało zagadnienia dotyczące osób nieprzytomnych, resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz postępowania w zakrztuszeniach. Studenci ratownictwa przypomnieli także uczniom zasady bezpieczeństwa podczas wakacji, szczególnie na kąpieliskach wodnych. Podczas dwugodzinnego bloku teoretycznego uczniowie mieli okazję zapoznać się z teorią, jak i praktyką związaną z pierwszą pomocą. Na każdym ze stanowisk znajdowały się fantomy, co umożliwiło sprawdzenie swoich możliwości w wykonywaniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Pod bacznym okiem ratowników oraz instruktora mgr. Andrzeja Ruta z Akademii Pomorskiej w Słupsku ćwiczono układanie osoby nieprzytomnej w pozycji bocznej, wykonywanie połączeń na numery alarmowe oraz udzielanie prawidłowej pomocy osobie zadławionej. Po przeszkoleniu wszystkich klas uczniowie przystąpili do pisemnego zaliczenia części teoretycznej oraz osobno ocenianej części praktycznej. Za wyjątkiem przewidzianych szkoleniem zagadnień, ratownicy odpowiadali na nurtujące młodzież pytania, co pozwoliło rozszerzyć zakres szkolenia o takie zagadnienia jak postepowanie przy krwawieniu z nosa, złamaniach czy ataku epilepsji.