"Zawodniacy" wystartowali

"Zawodniacy" wystartowali

18.10.2013

logo_1.jpg

Promowanie picia przez dzieci wody, także tej prosto z kranu, to główny cel zainaugurowanej 16 października br. w Warszawie kampanii społecznej “Zawodniacy”. Zdaniem ekspertów zdrowe nawyki pozwolą ograniczyć rosnącą w Polsce liczbę otyłych najmłodszych. – Wzrasta liczba dzieci z nadwagą i otyłością, zwłaszcza w grupie wiekowej 6-11 lat – mówi dr Łukasz Balwicki z Polskiego Towarzystwa Programów Zdrowotnych, asystent w Zakładzie Zdrowia Publicznego i Medycyny Społecznej GUMed. − Spowodowane jest to m.in. nieprawidłową dietą i spożywaniem nadmiernych ilości cukru zawartych w różnych, z pozoru nieszkodliwych, produktach spożywczych, takich jak choćby napoje.

W ramach kampanii uruchomiony został profil na facebooku oraz specjalna strona internetowa www.zawodniacy.pl, na której znalazły się edukacyjne gry dla dzieci w wieku 6-11 lat oraz poradnik dla rodziców. Dzieci poprzez stronę mogą zdobyć specjalny certyfikat “Zawodniaka”.

Jak mówi Balwicki, elementem kampanii jest także przekonywanie do picia dostępnej dla każdego wody z kranu, ponieważ spełnia ona normy jakości i bezpieczeństwa. – Nadal wielu Polaków ma obawy przed piciem wody prosto z kranu, a przegotowanie lub przefiltrowanie zubaża ją – dodał.

Długofalowym celem kampanii “Zawodniacy” jest wprowadzenie do szkół zdrojów z wodą pitną, z których uczniowie korzystaliby w czasie przerw. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest podpisanie zaleceń dotyczących wody w szkołach przez obecnych na konferencji przedstawicieli Głównej Inspekcji Sanitarnej, Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego oraz koordynatora programu “Zawodniacy”. − Zalecenia w zakresie higieny dla szkół biorących udział w Programie mogą stanowić dla władz samorządowych i kadry zarządzającej inspirację do ciągłego doskonalenia stanu sanitarno-higienicznego w placówkach oświatowo-wychowawczych – tłumaczy Marek Posobkiewicz p.o. głównego inspektora sanitarnego.

− Program “Zawodniacy” doskonale wpisuje się w ideę nowoczesnego zdrowia publicznego. Obejmuje on nie tylko działania edukacyjne, ale ma doprowadzić do zwiększenia dostępności wody pitnej w szkołach, zmniejszając tym samym nadmierne spożycie słodkich napojów wśród dzieci. Liczę, że wiele samorządów lokalnych zaangażuje się w jego realizację na swoim terenie – podsumowuje prof. Mirosław J. Wysocki, dyrektor Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego Państwowego Zakładu Higieny.

Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronach zawodniacy.pl oraz facebook.com/Zawodniacy/.

2013_10_16_11_25_08.jpg
2013_10_16_11_48_06.jpg
2013_10_16_11_48_13.jpg
2013_10_16_11_48_26.jpg
SAM_0988.JPG
SAM_1001.JPG
SAM_1010.JPG