11.09.2013
Jakie emocje towarzyszą lekarzom, koordynatorom, pacjentom? Jak wygląda proces rekrutacji dawców? Co czują osoby po przeszczepie? Na te i inne pytania odpowiada pierwszy odcinek serii poświęconej tematyce przeszczepów. Film pt. “Emocje” został zrealizowany m.in. w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku. Można go obejrzeć na portalu YouTube na kanale Dawcy.pl, kampanii społecznej studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (youtube.com).
– Chcemy, aby każdy z nas mógł poznać emocje towarzyszące osobom związanym z przeszczepami narządów oraz poznać ludzki wymiar transplantacji – mówi Paweł Klikowicz, koordynator kampanii Dawca.pl. – Zależy nam na rozpoczęciu ogólnopolskiej dyskusji o transplantacji i mamy nadzieję, że nasze filmy przyczynią się do tego.
W Polsce na przeszczep narządu oczekuje ok 1500 osób. Warto jednocześnie zaznaczyć, że w tym roku wykonano już 1065 przeszczepów. Chociaż ta liczba wzrasta, to nadal istnieje potrzeba edukacji oraz zwiększania świadomości polskiego społeczeństwa w tym zakresie.
Dawca.pl jest kampanią promującą świadome dawstwo narządów, szpiku oraz krwi. Jej głównym celem jest podniesienie poziomu wiedzy polskiego społeczeństwa na temat procedur przeszczepiania tkanek, komórek i narządów, a w efekcie wzrostu powszechnej akceptacji dla tych procedur. Jest prowadzona przez grupę studentów z Gdańska na zasadach wolontariatu. Na stronie kampanii (dawca.pl) można wyrobić oświadczenie woli, które jest swego rodzaju testamentem osoby chcącej oddać pośmiertnie narządy.