27.03.2012
Czy komiks może promować transplantacje? Okazuje się że tak. Taki pomysł przeprowadzenia promocji idei przeszczepów narządów wśród uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjalnych zaproponowały Elżbieta Musiatowicz i Maja Piątek, studentki GUMed i wolontariuszki kampanii Dawca.pl. Opracowały scenariusz, konsultując swoje wątpliwości z mgr Anną Milecką, regionalnym koordynatorem POLTRANSPLANT-u.
Podstawowym założeniem projektu jest przedstawienie młodzieży szkolnej tematyki przeszczepiania narządów. Komiks przedstawia drogę, jaką muszą przebyć narządy od dawcy do biorcy, a konkretnie od Adama Wątroby, ofiary wypadku samochodowego do czterech pacjentów czekających na przeszczep. Proste scenki i trafne dialogi bardzo ułatwiły przekaz, dzięki czemu studentki mogły przybliżyć dzieciom ten trudny temat, który odgrywa niebagatelną rolę w codziennym życiu.
– Dostrzegliśmy, że kampania Dawca.pl jest skierowana głównie do osób dorosłych – opowiada Elżbieta Musiatowicz, studentka III roku kierunku lekarskiego. – Oświadczenia woli, krwiodawstwo, dawstwo szpiku kostnego to wszystko nie dotyczy dzieci. Teoretycznie, bo przecież każdy, nawet niepełnoletni, może się stać zarówno dawcą, jak i biorcą. Dlatego właśnie chcemy, aby dzieci już teraz zapoznały się z tą tematyką, żeby w przyszłości nie była ona dla nich obcym zagadnieniem.
W szkołach organizowanych jest wiele akcji edukujących dla dzieci w zakresie HIV/AIDS, walki z paleniem tytoniu, jednak nikt nie poruszał jeszcze tematu transplantacji organów. Komiks i związane z nim szkolne warsztaty okazały się idealnym narzędziem do zainteresowania młodzieży.
– Gdy podjęłam się wyzwania związanego ze stworzeniem komiksu, nie wydawało mi się ono trudne. – Jednak w miarę upływu czasu uświadomiłam sobie, że nie jest prosto przemówić do młodego odbiorcy, niemającego żadnego pojęcia o temacie, który poruszamy. Jestem podwójnie szczęśliwa, że udało nam się dotrzeć do sedna sprawy w tak prosty, przestępny sposób, mając zarazem tyle przyjemności! – mówi Maja Piątek, studentka I roku zdrowia publicznego.
Oczywiście komiks nie powstałby, gdyby nie wkład autora szaty graficznej – Grzegorza Stanka, studenta IV roku fizjoterapii, a w wolnym czasie grafika. – Miło pracowało mi się nad tym komiksem. Początki takich projektów zazwyczaj są żmudne. Na szczęście, gdy wszystko dobrze się przemyśli, można zasiąść do działania i wtedy to czysta przyjemność – opowiada. – Moim zdaniem komiks to dobra forma dotarcia do świadomości młodszej części naszego społeczeństwa. Dawca.pl zajął się problemem, który do tej pory był słabo naświetlany i mam nadzieję, że moja twórczość po części przyczyni się do zmiany takiego stanu rzeczy.
Na historii Adama Wątroby jednak projekt się nie kończy. Kampania Dawca.pl planuje cykliczne spotkania w szkołach podstawowych i gimnazjach, w ramach których wolontariusze nie tylko rozdawać będą komiksy, ale też – poprzez quizy, gry i zabawy – będą starali się przybliżyć i oswoić dzieci z tematem transplantacji.