Ankiety dydaktyczne on-line

Ankiety dydaktyczne on-line

20.03.2008

Ponad dwa tysiące ankiet on-line wypełnili studenci AMG w ramach pierwszego pilotażowego badania oceniającego dydaktykę uczelni.

Odpowiedzi studentów na pytania ankiety dydaktycznej zbierano od 22 czerwca do 7 listopada 2007. Pierwsze pilotażowe badanie adresowane było tylko do studentów polskojęzycznych kierunków Wydziału Lekarskiego, którzy studiowali w AMG w roku akademickim 2006/2007. Następne ankiety on-line adresowane będą do wszystkich studentów AMG.

Dostęp do wyników pilotażowej ankiety otrzymali wyłącznie ci studenci, którzy wypełnili ankiety, przy czym jeśli ktoś wypełnił np. tylko jedną ankietę dotyczącą zajęć z jakiegoś przedmiotu, to otrzymał dostęp do sumarycznych wyników tylko tej jednej ankiety, a jeśli ktoś wypełnił np. 5 ankiet na temat różnych przedmiotów, to otrzymał dostęp do sumarycznych wyników tych 5 ankiet.

Treść ankiet opracowali pracownicy poniższych jednostek AMG:

  • Pracownia Edukacji Medycznej
  • Zakład Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej
  • Zakład Psychologii Klinicznej

Koncepcja funkcjonalna realizacji ankiet dydaktycznych oraz główne założenia systemu zostały opracowane przez Zespół Projektów Internetowych AMG.

Konieczność prowadzenia okresowej oceny przebiegu procesu dydaktycznego w uczelni jest jednym z wymogów Państwowej Komisji Akredytacyjnej oraz wynika z obowiązującej w Polsce ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r., Nr 164, poz. 1365).

Główne założenia systemu ankiet dydaktycznych w AMG:

  1. Ankiety realizowane są on-line, za pośrednictwem technologii internetowych.
  2. Odpowiedzi na pytania ankiety gromadzone są anonimowo (system nie pozwala gromadzenie informacji umożliwiających powiązanie udzielonych odpowiedzi z ich autorem).
    Równocześnie system ankiet on-line dopuszcza do udziału w badaniu tylko uprawnione osoby i każda z tych osób może tylko raz wypełnić ankietę dotyczącą zajęć dydaktycznych z danym nauczycielem akademickim.
  3. Ankiety adresowane są do studentów na konkretnym kierunku, typie, rodzaju i roku studiów.
  4. Treść ankiet w danym roku akademickim jest jednolita dla wszystkich kierunków studiów i wydziałów Uczelni.
  5. W ankietach studenci są pytani o opinię na temat zajęć dydaktycznych z przedmiotów, które odbywali w bieżącym roku akademickim.
  6. Następne ankiety dydaktyczne on-line będą wypełniane przez studentów co roku w okresie: styczeń – wrzesień.

System umożliwia nauczycielom akademickim i studentom dostęp on-line do wyników ankiet DOPIERO po zakończeniu badania ankietowego w danym roku akademickim.

Dostęp do anonimowych wyników ankiet jest zhierarchizowany wg następujących zasad:

  • Studenci otrzymali dostęp do sumarycznych wyników ankiet, które wypełniali.
  • Nauczyciele akademiccy, których dotyczą ankiety, otrzymali dostęp tylko do ankiet na temat prowadzonych przez siebie zajęć.
  • Kierownicy jednostek AMG realizujących zadania dydaktyczne otrzymali dostęp do anonimowych wyników ankiet na temat zajęć prowadzonych przez wszystkich podległych sobie pracowników.
  • Kierownicy dydaktyczni przedmiotów otrzymali dostęp do anonimowych wyników ankiet dotyczących wszystkich nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia z danego przedmiotu w danym roku akademickim.
  • Dziekani i Prodziekani otrzymali dostęp do anonimowych wyników ankiet na temat wszystkich pracowników podległych jednostek Wydziału prowadzących zajęcia.
  • Rektor i Prorektorzy otrzymali dostęp do anonimowych wyników ankiet na temat pracowników wszystkich jednostek Uczelni.

W ankietach zbierane były informacje na temat poniższych zagadnień:

  1. ORGANIZACJA ZAJĘĆ (pytania: 1-8)
    (punktualność prowadzącego, czytelny program zajęć, podane dodatkowe źródła informacji, jasne kryteria i forma zaliczenia/egzaminu, dostępność regulaminu dydaktycznego i pomocniczych materiałów dydaktycznych w extranecie AMG, możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia).
  2. POZIOM MERYTORYCZNY ZAJĘĆ (pytania: 9-16)
    (koncepcja i forma zajęć, komunikatywność prowadzącego, atrakcyjność zajęć, jasny cel każdych zajęć, przygotowanie nauczyciela do zajęć).
  3. KLIMAT SPOŁECZNY ZAJĘĆ (pytania: 17-18)
    (postawa nauczyciela: życzliwość, szacunek dla studenta, atmosfera podczas zajęć).
  4. PYTANIE OTWARTE: (pytanie: 19) Uwagi i sugestie
    (pole tekstowe umożliwiające wpisanie dowolnych uwag nt. zajęć lub informacji o ewentualnych błędach w ankiecie).

Ponieważ system ankiet nie wiąże udzielonych odpowiedzi z autorem odpowiedzi, dlatego na końcu każdej ankiety jest kilka pytań na temat respondenta wypełniającego ankietę: płeć, aktywność na zajęciach, frekwencja, uzyskana ocena z zajęć.