Ankiety dydaktyczne on-line
20.03.2008
Ponad dwa tysiące ankiet on-line wypełnili studenci AMG w ramach pierwszego pilotażowego badania oceniającego dydaktykę uczelni.
Odpowiedzi studentów na pytania ankiety dydaktycznej zbierano od 22 czerwca do 7 listopada 2007. Pierwsze pilotażowe badanie adresowane było tylko do studentów polskojęzycznych kierunków Wydziału Lekarskiego, którzy studiowali w AMG w roku akademickim 2006/2007. Następne ankiety on-line adresowane będą do wszystkich studentów AMG.
Dostęp do wyników pilotażowej ankiety otrzymali wyłącznie ci studenci, którzy wypełnili ankiety, przy czym jeśli ktoś wypełnił np. tylko jedną ankietę dotyczącą zajęć z jakiegoś przedmiotu, to otrzymał dostęp do sumarycznych wyników tylko tej jednej ankiety,
a jeśli ktoś wypełnił np. 5 ankiet na temat różnych przedmiotów, to otrzymał dostęp do sumarycznych wyników tych 5 ankiet.
Treść ankiet opracowali pracownicy poniższych jednostek AMG:
- Pracownia Edukacji Medycznej
- Zakład Socjologii Medycyny i Patologii Społecznej
- Zakład Psychologii Klinicznej
Koncepcja funkcjonalna realizacji ankiet dydaktycznych oraz główne założenia systemu zostały opracowane przez Zespół Projektów Internetowych AMG.
Konieczność prowadzenia okresowej oceny przebiegu procesu dydaktycznego w uczelni jest jednym z wymogów Państwowej Komisji Akredytacyjnej oraz wynika z obowiązującej w Polsce ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r., Nr 164, poz. 1365).
Główne założenia systemu ankiet dydaktycznych w AMG:
- Ankiety realizowane są on-line, za pośrednictwem technologii internetowych.
- Odpowiedzi na pytania ankiety gromadzone są anonimowo (system nie pozwala gromadzenie informacji umożliwiających powiązanie udzielonych odpowiedzi z ich autorem).
Równocześnie system ankiet on-line dopuszcza do udziału w badaniu tylko uprawnione osoby i każda z tych osób może tylko raz wypełnić ankietę dotyczącą zajęć dydaktycznych z danym nauczycielem akademickim.
- Ankiety adresowane są do studentów na konkretnym kierunku, typie, rodzaju i roku studiów.
- Treść ankiet w danym roku akademickim jest jednolita dla wszystkich kierunków studiów i wydziałów Uczelni.
- W ankietach studenci są pytani o opinię na temat zajęć dydaktycznych z przedmiotów, które odbywali w bieżącym roku akademickim.
- Następne ankiety dydaktyczne on-line będą wypełniane przez studentów co roku w okresie: styczeń – wrzesień.
System umożliwia nauczycielom akademickim i studentom dostęp on-line do wyników ankiet DOPIERO po zakończeniu badania ankietowego w danym roku akademickim.
Dostęp do anonimowych wyników ankiet jest zhierarchizowany wg następujących zasad:
- Studenci otrzymali dostęp do sumarycznych wyników ankiet, które wypełniali.
- Nauczyciele akademiccy, których dotyczą ankiety, otrzymali dostęp tylko do ankiet na temat prowadzonych przez siebie zajęć.
- Kierownicy jednostek AMG realizujących zadania dydaktyczne otrzymali dostęp do anonimowych wyników ankiet na temat zajęć prowadzonych przez wszystkich podległych sobie pracowników.
- Kierownicy dydaktyczni przedmiotów otrzymali dostęp do anonimowych wyników ankiet dotyczących wszystkich nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia z danego przedmiotu w danym roku akademickim.
- Dziekani i Prodziekani otrzymali dostęp do anonimowych wyników ankiet na temat wszystkich pracowników podległych jednostek Wydziału prowadzących zajęcia.
- Rektor i Prorektorzy otrzymali dostęp do anonimowych wyników ankiet na temat pracowników wszystkich jednostek Uczelni.
W ankietach zbierane były informacje na temat poniższych zagadnień:
- ORGANIZACJA ZAJĘĆ (pytania: 1-8)
(punktualność prowadzącego, czytelny program zajęć, podane dodatkowe źródła informacji, jasne kryteria i forma zaliczenia/egzaminu, dostępność regulaminu dydaktycznego i pomocniczych materiałów dydaktycznych w extranecie AMG, możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia).
- POZIOM MERYTORYCZNY ZAJĘĆ (pytania: 9-16)
(koncepcja i forma zajęć, komunikatywność prowadzącego, atrakcyjność zajęć, jasny cel każdych zajęć, przygotowanie nauczyciela do zajęć).
- KLIMAT SPOŁECZNY ZAJĘĆ (pytania: 17-18)
(postawa nauczyciela: życzliwość, szacunek dla studenta, atmosfera podczas zajęć).
- PYTANIE OTWARTE: (pytanie: 19) Uwagi i sugestie
(pole tekstowe umożliwiające wpisanie dowolnych uwag nt. zajęć lub informacji o ewentualnych błędach w ankiecie).
Ponieważ system ankiet nie wiąże udzielonych odpowiedzi z autorem odpowiedzi, dlatego na końcu każdej ankiety jest kilka pytań na temat respondenta wypełniającego ankietę: płeć, aktywność na zajęciach, frekwencja, uzyskana ocena z zajęć.