18.03.2010
Pełnopostaciowy, multimedialny symulator akcji porodowej (posiada możliwość zaprogramowania 9 scenariuszy porodowych) i symulator funkcji życiowych (służący między innymi do nauki osłuchiwania szmerów oddechowych czy tonów serca) zakupiła Katedra Pielęgniarstwa Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego w ramach projektu „Doposażenie laboratoriów kształcenia umiejętności zawodowych z zakresu pielęgniarstwa, położnictwa i badania fizykalnego w GUMed i APS”. W sumie, ze środków unijnych (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), zakupiono 140 fantomów i pomocy dydaktycznych oraz 190 różnych pozycji sprzętu medycznego.
Wśród zakupionego sprzętu znajduje się również aparatura monitorująca (pulsoksymetry, ciśnieniomierze, aparaty EKG, monitory ICARD M88, dopplery naczyniowe, stetoskopy elektroniczne), sprzęt resuscytacyjny (fantomy do nauki BLS-u i ALS-u zarówno osoby dorosłej, dziecka i noworodka, defibrylator, fantom do odbarczania odmy), sprzęt i fantomy ginekologiczno – położnicze (fotel ginekologiczny, łóżka porodowe, USG, fantomy do nauki badania ginekologiczno-położniczego) i szereg innych trenażerów. Zakupiono też szereg sprzętu i pomocy do opieki i pielęgnacji obłożnie chorych, między innymi łóżka wielofunkcyjne na piloty, elektroniczne podnośniki do przemieszczania pacjentów, symulator ograniczeń osoby w wieku podeszłym, wózki inwalidzkie, wózek prysznicowy z panelem do kąpieli, materace przeciwodleżynowe, stanowisko do pielęgnacji noworodków i niemowląt. Fantomy posiadają także możliwości: pielęgnacji jamy ustnej i protez zębowych, wprowadzania zgłębnika i odżywiania przez zgłębnik, pielęgnacji rurki tracheotomijnej, wstrzyknięć domięśniowych, podskórnych, śródskórnych i dożylnych, pomiaru ciśnienia tętniczego, osłuchiwania szmerów jelitowych, tętna płodu, monitorowania rytmów serca, badania palpacyjnego piersi, pielęgnacji różnego rodzaju stomii brzusznych, wykonania cewnikowania i lewatywy oraz pielęgnacji i zaopatrywania różnego rodzaju ran oraz programowania i przeprowadzenia różnych scenariuszy sytuacyjnych, które elektronicznie ustawia nauczyciel akademicki, natomiast zadaniem studenta jest je rozpoznać i podjąć odpowiednie działania.